Bibliotheek
bdKO webinar met Ed Buitenhek 16 november 2023
bdKO webinar met Ed Buitenhek 16 november 2023 Kijk terug hoe Ed Buitenhek ons meenam in de diverse ontwikkelingen in de kinderopvang. Zoals: wat betekenen de verkiezingsprogramma’s voor de sector? Hoe opereren kinderopvangorganisaties in tijden van arbeidsmarktkrapte en hoe gaan we de schaarste verdelen? Welke prioriteiten stellen ze? Welke tariefontwikkelingen verwachten we voor de komende […]
Lees meerbdKO Landelijke Buitendag 15 juni 2023
Goed communiceren is essentieel als je fijn wil samenwerken met je team, zo werd duidelijk tijdens de inspirerende én actieve landelijke dag van de bdKO in Bennekom. ‘We moeten elkaar beter laten uitpraten en ik moet als directeur goed checken of iedereen begrijpt wat we doen.’ Lees hier het verslag en klik hier voor de […]
Lees meerPrinsjesdag en de effecten op kinderopvang 27 september 2022
Op 20 september 2022 was het zover: Prinsjesdag, de dag waarop de regering haar financiële plannen voor het komende jaar presenteert. Wat zijn de effecten van de Prinsjesdagnota op de kinderopvang tegen de achtergrond van de huidige maatschappelijke ontwikkelingen? Hoe kan de sector en jij als directeur hierop anticiperen? Welke scenario’s zijn denkbaar en wat […]
Lees meerHet samenspel tussen bestuur en toezicht – Hans Hoek
Op 22 november aanstaande organiseert de bdKO een masterclass ‘Boardroom Dynamics’, over de rolverdeling en samenwerking tussen directeuren in de kinderopvang en hun Raad van Toezicht. Wij gingen in gesprek met ervaren specialist op dit vlak in de gezondheid- en welzijnssector en docent van deze masterclass voor een sneak-preview. Als interim directeur en later interim […]
Lees meerWebinar ‘Van inschrijfformulier naar warm welkom’ terugkijken?
“Hele duidelijke informatie – super interessant” Elke klant doorloopt bij jouw organisatie een reis. Deze gaat in op een moment dat ze zich daar nog niet eens bewust van zijn en eindigt op het moment dat ze een tevreden klant (en dus ambassadeur) van je organisatie zijn. Er zijn in de kinderopvang een aantal cruciale […]
Lees meerWebinar ‘Personele inzet: wendbaar en duurzaam’ terugkijken?
Hoeveel van jouw vraagstukken zijn op dit moment direct of indirect te koppelen aan de personele inzet? Verwacht je dat deze vraagstukken de komende tijd vanzelf verdwijnen of vereisen ze meer van jouw aandacht? Als specialisten in personele planning worden je in dit webinar direct toepasbare kennis aangereikt om een duurzame optimalisatie van jouw personele […]
Lees meerWet Bestuur en Toezicht (WBTR), wat verandert er nu?
Bestuurders en toezichthouders, bent u al op de hoogte? Per 1 juli 2021 treedt de WBTR in werking. Wat regelt deze wet en wat verandert er voor de bestuurder en toezichthouder? Lopen zij straks persoonlijk meer risico? Moet je zaken aanpassen in jullie statuten of dienen er anderszins wijzigingen doorgevoerd te worden in jullie (governance)-structuur? […]
Lees meerwebinar door Ed Buitenhek -online- 18 november 2021 terugkijken?
Ed Buitenhek over de ontwikkelingen in de kinderopvang. Afgelopen week heeft de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van de bdKO plaatsgevonden, gevolgd door een webinar van niemand minder dan Ed Buitenhek van Bureau Buitenhek. Deze bekende analist binnen de kinderopvang gaf op basis van uitgebreide analyses en marktdata diepgaand inzicht in de ontwikkelingen waar de sector mee […]
Lees meerCovid-19 en de psychische belasting bij medewerkers
-de presentatie van 21 januari 2021- [button link=”https://bdko.nl/wp-content/uploads/2021/01/Covid-19-en-de-psychische-belasting-bij-medewerkers.pptx” color=”lightgray” size=”medium” stretch=”yes” type=”flat” shape=”square” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” alignment=”left” class=”” id=””]Klik hier voor de powerpoint-presentatie[/button] [fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.1″ enable_mobile=”no” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” […]
Lees meerDe voor- en nadelen van verplicht thuiswerken tijdens de lockdown
Ten gevolge van de uitbraak van het Covid-19-virus werd in Europa vanaf half maart 2020 een lockdown afgekondigd in de meeste landen. Vanaf dat moment moesten kenniswerkers verplicht thuiswerken. Dit leverde een ongekend experiment op met werken op afstand. Middels een vragenlijstonderzoek onder bijna 5000 Europese kenniswerkers uit negen landen is onderzocht hoe deze kenniswerkers in de vroege fase van de lockdown de voor- en nadelen van het thuiswerken hebben ervaren. Enerzijds rapporteren we hier over wat de belangrijkste ervaren voor- en nadelen zijn, en hoe Nederlandse kenniswerkers zich verhouden tot kenniswerkers uit de andere acht Europese landen. Anderzijds onderzoeken we of de beleving van het thuiswerken, die bestaat uit vele afzonderlijke facetten, kan worden gereduceerd tot enkele kerndimensies
DownloadDoe het veilig. Of doe het niet.
Psychologische veiligheid wordt omschreven als het gevoel dat een persoon ervaart wanneer hij/zij vrijuit mag praten en niet wordt bestraft of vernederd wanneer hij/zij ideeën, vragen, zorgen of dingen die fout gaan benoemt. Dit geldt ook voor de mogelijkheid om te innoveren, zich uit te spreken tegen onrecht en veranderingen aan te dragen. Voor de individu leidt dit tot minder stress, meer werkplezier en meer zelfvertrouwen.
DownloadCrisis: van (re)organisatie naar transformatie?
De Corona-crisis heeft een immense impact op de wereld. Wat is de impact daarvan op organisaties en op HR? En wat zijn de ervaringen die ertoe leiden dat we anders en wellicht zelfs beter uit de crisis komen? Met dat idee in het achterhoofd interviewden Human Capital Group en Bonte Bij de afgelopen weken 20 HR-directeuren. Daarbij stonden drie vragen centraal: wat zijn op dit moment de prioriteiten van HR, wat leert HR nu dat blijvende impact zal hebben en wat zijn voor HR de grootste uitdagingen na de crisis?
Download