Rob Adams: ‘Ga vreemd!’

‘Ga Vreemd’. Met deze titel daagde Rob Adams van Six Fingers zijn gehoor uit op de bijeenkomst van de bdKO en de Branchevereniging Kinderopvang op 23 januari 2013. Adams helpt organisaties hun strategie te vernieuwen en laat zien hoe ze van gebaande paden af kunnen wijken. In snel tempo en met tal van voorbeelden gaf hij de aanwezigen handvatten hiervoor. Hij begon zijn inleiding met kinderen en hun dromen. ‘Dat is wat mij fascineert: mensen die een droom hebben en die proberen te realiseren.’ In de praktijk gaat het echter vaak anders. Dromers moeten weer met beide benen op de grond landen en mensen die op een andere manier naar problemen kijken worden nogal eens meewaardig behandeld.’

Landelijke Conferentie Kinderopvang - 23 januari 2013
Landelijke Conferentie Kinderopvang - 23 januari 2013
Landelijke Conferentie Kinderopvang - 23 januari 2013

Adams vergeleek de kinderopvang met een giraf. Dit dier eet alleen blaadjes van bomen.  ‘Maar wat gebeurt er als die op zijn? Wat hebben jullie gedaan toen er wachtlijsten waren? Aan kinderen geen gebrek. Waarom zou je dan nadenken over je strategie? Nu blijkt dat het noodzakelijk is anders te denken; vreemd te gaan.’ Ook trok hij de vergelijking met pinguïns. ‘Ik zie nauwelijks verschil tussen jullie organisaties. Mijn zoon zit in de kinderopvang, maar ik heb niets met de organisatie, wel met de leidster. Als de leidster een baan zou krijgen bij een andere organisatie in jullie sector, zou ik bij wijze van spreken mijn kind daar plaatsen. Ik zie geen verschillen.’

Hij vervolgde: ‘Daarin zijn jullie niet zoveel anders dan andere branches. Veel bedrijven proberen zich te onderscheiden door net iets beter te zijn dan de concurrent of goedkoper, maar daarmee maak je geen verschil. Zorg ervoor dat je op één punt uniek bent.’ Dit bereik je door te experimenteren, nee te zeggen en op een andere manier te denken. ‘Geloof niet al die managementboeken die je leren hoe je je kunt onderscheiden. De voorbeelden voor jou liggen op straat. Als je ze maar wilt zien.’Een van de voorbeelden die Adams gaf was een dierentuin die de mest van de dieren in blikken als tuinbemesting verkocht aan haar bezoekers. Het werd een groot succes. ‘Wij zijn getraind op basis van het verleden. Dat maakt dat we heel moeilijk anders tegen een probleem aan kunnen kijken en we van een afvalproduct uit de dierentuin, dat geld kost, iets kunnen maken dat geld opbrengt. Daarvoor heb je creativiteit nodig, maar dat kun je ook leren door naar anderen te kijken. Neem als voorbeeld de deodorant roller. Het idee van de roller is overgenomen van de balpen.’

Adams adviseerde de aanwezigen van hun cliënten een ‘customer journey’ te maken en de verschillende  ‘touch points’ in beeld te brengen. Op die manier kun je bepalen wat een cliënt bij jou meemaakt. Dit helpt je om de strategie van de organisatie te bepalen.
De voorbeelden die Adams gaf over organisaties en hun strategie waren inspirerend. Hij vertelde over een sterk groeiende keten van pretparken in Zuid-Amerika waarvan de Raad van Toezicht bestaat uit kinderen. Maar ook liet hij zien hoe Singapore Airlines met behulp van onder andere geur zich onderscheidt van haar concurrenten. En dat experimenteren loont, toonde hij aan met filmpjes van een kraaienvriend die na tal van pogingen het perfecte lokfluitje ontwikkelde. Hij vatte vervolgens samen: Maak niet te veel aannames. Dan stap je in de valkuil van de dominante logica. Toon lef en focus je. Ga een andere kant op dan je concurrenten en denk na over een verrassing, want dat onthouden mensen.

Voor meer informatie en gratis downloaden van het e-book ‘Ga Vreemd’: www.sixfingers.nl

Download de presentatie van Rob Adams van Six Fingers